In de 21e-eeuwse wereldeconomie maakt data het verschil tussen het creëren van geweldige resultaten en het slecht uitvoeren van bedrijfsprocessen. De noodzaak om één enkele bron van waarheid te creëren, te beheren en te leveren, is de drijvende kracht achter digitale transformatie voor veel organisaties vandaag de dag. Het leveren van een superieure product- of klantervaring wordt gevoed door het op orde hebben van de data samen met een duidelijke datastrategie.

Echter, slechte data kunnen ook ernstige gevolgen hebben voor het bedrijf en kan een bedrijf heel wat kosten bezorgen. Stel, u bent een bedrijf actief in de voedingssector en u ontvangt het gevreesde telefoontje dat een klant erg ziek werd na het eten van uw product. De oorzaak: Een ei-allergie, ook al bevat uw product geen eieren… of toch wel? Terwijl je moeite hebt om alle gebruikte ingrediënten terug te traceren naar hun leveranciers en de productgegevens te controleren, wordt één ding meteen duidelijk: alle producten moeten worden teruggeroepen. Wat u mist, heet Master Data Management, en het heeft ernstige gevolgen voor uw bedrijf.

Gartner Research ontdekte dat organisaties denken dat slechte datakwaliteit verantwoordelijk is voor gemiddeld 15 miljoen USD per jaar aan verliezen. Naarmate informatieomgevingen steeds complexer worden, zal dit waarschijnlijk enkel maar toenemen. Vooral organisaties met meerdere locaties en business units in verschillende regio's met veel producten, klanten, leveranciers en medewerkers komen onvermijdelijk voor de uitdaging te staan om hun data op orde te krijgen. Want hoe goed je bedrijf ook is, de bedrijfswaarde gaat verloren door slechte datakwaliteit.

Wat is Master Data?

In een tijdperk dat gedreven wordt door data, is data een belangrijk bedrijfsmiddel. De meeste bedrijven verzamelen tegenwoordig klantgegevens via loyaliteitsprogramma's, verkoopstransacties en enquêtes. Om producten of services te verkopen, zijn er productgegevens nodig die nauwkeurig, uitgebreid en up-to-date zijn. Master data vertegenwoordigen de basisgegevens waarop een organisatie steunt bij de uitvoering van haar processen. Klantgegevens en productgegevens zijn nog maar het begin. Master data kan ook informatie bevatten over medewerkers, leveranciers, materialen, recepten, bedrijfsmiddelen en locaties. Alle gegevens die een organisatie gebruikt om te werken en bedrijfswaarde te creëren, worden gedefinieerd als master data.

Uitdagingen bij Master Data:

  • Master data die opgesloten zit in verschillende databanken, die dubbele versies bevatten of onvolledig zijn.
  • Inconsistente en onvolledige gegevens die door het hele bedrijf worden verworven en aan de basis liggen van verschillende bedrijfsprocessen.
  • Gegevensfouten die het gevolg zijn van handmatige invoer en bronnen van lage kwaliteit.
  • Verlies van vertrouwen in data, niet weten welke elementen van data verouderd of onjuist zijn.

Het onderliggende probleem? De groei van het bedrijf. Naarmate een bedrijf groeit, wordt het bedrijfslandschap vaak ingewikkelder. Acquisities, uitbreidingen naar nieuwe markten en nieuwe landen kunnen ertoe leiden dat een bedrijf meerdere systemen, applicaties en technologieën gebruikt. Dit zorgt voor aanzienlijke problemen bij het gegevensbeheer. Om de kwaliteit van zijn data te verhogen heeft een bedrijf een gestructureerde aanpak van zijn masterdata nodig: Master Data Management.

Wat is Master Data Management:

Master Data Management (MDM) is het kernproces voor het definiëren, beheren, categoriseren, synchroniseren en verrijken van masterdata volgens de zakelijke behoeften. MDM centraliseert alle kritieke gegevens in een centrale opslagplaats om één enkele referentiebron aan te bieden. Door identificatie, koppeling en samenvoeging van informatie uit alle gegevensbronnen, worden gegevens geïdentificeerd, verzameld, getransformeerd en gerepareerd. Op deze manier voedt MDM bedrijfsinitiatieven en -processen in de hele organisatie met nauwkeurige, consistente en actuele gegevens.

De voordelen van Master Data Management:

  • Verhoog de omzet: richt product, service en zakelijke inspanningen op die activiteiten die de verkoop verhogen.
  • Verbind klantgegevens: Bied een zeer persoonlijke service en betrokkenheidservaring.
  • Creëer bedrijfswaarde: verbeter de klantervaring door data-inzichten te gebruiken om uw bedrijfsprestaties te verbeteren
  • Analyses verbeteren: identificeer onrendabele activiteiten die tijd en middelen kosten.
  • Kosten besparen: bespaar middelen door essentiële gegevensprocessen te automatiseren en te stroomlijnen.
  • Verbeter bedrijfsprocessen: Verbeter de operationele efficiëntie door organisatorische en operationele gegevens op één lijn te brengen met de zakelijke workflows.
  • Afstemmen met partners: Vergroot de samenwerking tussen interne en externe groepen.
  • Voldoe aan regelgeving en privacywetten: verklein de risico's die gepaard gaan met niet-naleving van regelgeving, zoals de Europese GDPR.

Tot slot:

Van de koopgeschiedenis van klanten tot productbeschikbaarheid en interactie met leveranciers, master data is essentieel voor de ondersteuning van transacties en relaties. MDM wordt gebruikt om meerdere problemen rond slechte datakwaliteit op te lossen, om de organisatie in staat te stellen de concurrentie te overtreffen. Wanneer twee of meer organisaties één worden, ontstaan onmiddellijk alle masterdata-uitdagingen die best aangepakt worden met een gedegen plan voor Master Data Management.